Waar moet ik bij de aankoop van een rijcap op letten?
Om aan de hoge eisen van betrouwbare beschermende functie te voldoen, worden rijcaps streng getest voordat zij op de markt worden gebracht. De individuele criteria waaraan caps moeten voldoen, zijn vastgelegd in de zogenaamde capnorm. Als een cap voldoet aan de momenteel gedefinieerde normen, is deze gecertificeerd. Bij wedstrijden moet er altijd op worden gelet dat de cap voldoet aan de relevante eisen van het examenreglement.
Zelfs als je nog nooit bent gevallen met je cap, hem jarenlang zorgvuldig hebt opgeborgen en er geen vervaldatum voor caps bestaat, raden wij aan om de cap uiterlijk 8 jaar na de productiedatum te vervangen; bij intensief gebruik wordt een levensduur van 3 tot 5 jaar aanbevolen. De onderdelen van een cap zijn onderhevig aan een verouderingsproces en afhankelijk van de gebruiksfrequentie, opslagomstandigheden en verzorging zal er vroeg of laat slijtage optreden. Maar hoe kom je erachter hoe oud een cap eigenlijk is? Aan de binnenkant van de cap vind je een sticker met de productiedatum.
Naast de gebruiksintensiteit kunnen externe invloeden, zoals zonlicht of de temperatuur in de opslag, het beschermende effect van het EPS-schuim van de binnenschaal verminderen. Indien de rijcap betrokken is geweest bij een valpartij, dan dient de cap te worden vervangen, aangezien de beschermende werking van de helmschaal -ten gevolge van de val- niet meer kan worden gegarandeerd. Hoewel er aan de buitenkant geen schade zichtbaar is, kan de beschermende functie van de rijcap toch worden aangetast door kleine haarscheurtjes. Deze microbeschadigingen van het buitenmateriaal kunnen ook tijdens het vervoer ontstaan, bijvoorbeeld wanneer de cap los in de bagageruimte ligt en tegen harde voorwerpen stoot.
Een harde klap op de grond, bijvoorbeeld wanneer je op de rijcap valt, kan ook leiden tot haarscheurtjes. Om te kunnen blijven vertrouwen op de beschermende functie van de cap, dient de cap bij zo een zware botsing te worden vervangen.
6 punten om op te letten bij de aankoop van een cap
#1 In ieder geval moet de buitenschaal stevig aan de binnen rijcap zijn bevestigd. Een 3-puntsbevestiging wordt als standaard beschouwd voor caps die aan de huidige veiligheidsnormen voldoen.
#2 Chin shells zijn intussen niet meer toegestaan omdat ze het risico op een kaakfractuur bij een val vergroten. Deze chin shells / kin kapjes mogen echter niet verward worden met gedeeltelijk gewatteerde kinriempjes! De gesloten band op de kin draagt in belangrijke mate bij tot de pasvorm en daarmee tot het beschermend vermogen van de cap. De vulling kan bescherming bieden tegen schaafwonden op de kin.
#3 Om ervoor te zorgen dat de ruiter zich goed voelt, dient bij de aankoop van een cap veel nadruk te worden gelegd op een goede pasvorm. Een cap mag niet te los én niet te strak zitten. Als de helm te groot is, kan hij gemakkelijk afglijden. Als de cap te klein is, drukt hij op het hoofd. Dit laatste kan hoofdpijn veroorzaken.
#4 Voor extra comfort zijn caps tegenwoordig voorzien van een comfortabele vulling.
#5 Bovendien zorgen fabrikanten van caps voor voldoende ventilatie met behulp van een geavanceerde ventilatiesysteem.
#6 De constructie, technologie en vormgeving van de cap worden aangevuld met praktische extra functies, zoals reflectoren voor een betere zichtbaarheid in het donker. Informatie over andere praktische reflecterende artikelen en hoe die aan het paard, de ruiter of de hond worden bevestigd, is te vinden in onze rubriek met betrekking tot reflecterende artikelen.
1. Veiligheid
Hoe weet je eigenlijk of een cap echt veilig is? Hoe wordt veiligheid gedefinieerd in de context van verschillende cap-technologieën?
Het doel van caps is om de hersenen te beschermen tegen ernstig letsel en om de impact te minimaliseren. Dit is vastgelegd in de norm voor caps waaraan alle caps moeten voldoen om verkocht te mogen worden in de EU.
Daarnaast is een 3-punts- of 4-puntsbevestiging noodzakelijk, zodat de cap zowel tijdens de beweging als bij een val goed op het hoofd zit.
Een ander verschil is de constructie van het vizier van de rijcap:
- caps zonder vast vizier, van toepassing bij eventing,
- caps met een vast vizier en
- caps met een afneembaar vizier. Welke constructie bij een val het minste gevaar oplevert, kan niet in algemene termen worden beantwoord. Dit hangt namelijk af van het individuele gebruik en of van het soort ongeval.
De caps worden momenteel vervaardigd volgens de capnorm EN1384:2023:
De vorige capnorm VG1 01.040 2014-12 is op de volgende punten gewijzigd:
- Nieuwe Hazard testbasis met botssnelheid 5,05 m/s max. 200 g
- Laterale stijfheid: verhoogd van 630 Newton naar 800 Newton
- Doeltreffendheid van de draaginrichting (striptest): Verhoging van de valhoogte van het gewicht van 175 mm naar 240 mm (geen stabiliteitstest meer)
- Doordringingsweerstand: toename van de energie van 14,7 joule tot 18,4 joule = valhoogte van 500 m tot valhoogte van 625 mm
Conclusie: Caps die voldoen aan EN1384:2023 moeten voldoen aan strengere veiligheidseisen en bieden het hoofd van de ruiter daarom meer bescherming.
CE (Europese richtlijn voor persoonlijke beschermingsmiddelen)
De CE-markering is verplicht. Het is een officieel keurmerk en bevestigt dat een product (zoals een rijcap) in overeenstemming is met de geldende regelgeving.
Zonder dit keurmerk mogen producten, die met het oog op de veiligheid zijn vervaardigd, niet in de handel worden gebracht, d.w.z. niet worden verkocht: of zelfs worden ingevoerd. Deze producten mogen eenvoudigweg niet in de EU worden gedistribueerd.
2. Pasvorm
Om de juiste rijcap te vinden, is het raadzaam om verschillende modellen te passen. Allereerst dient de omtrek van het hoofd te worden gemeten op het breedste gedeelte van het hoofd. De meting dient als leidraad voor het kiezen van de juiste maat rijcap.
Een goede rijcap moet perfect passen op het hoofd van de ruiter. Een te krappe cap zal op den duur hoofdpijn veroorzaken tijdens het rijden. Daarentegen, als de rijcap te groot is, glijdt hij gemakkelijk af en kan hij zijn beschermende functie niet meer naar behoren vervullen.
Zo weet je of de rijcap past:
De helm is te groot als:
- als de rijcap sterk verschoven kan worden
- deze van het hoofd valt, als je voorover buigt
- deze te ver over je gezicht valt
De helm is te klein als:
- het 3-puntsriempje het oor niet omsluit en de riemen in het oor snijden
- er is een onaangenaam gevoel van druk is bij het opzetten van de rijcap
- de rijcap te ver naar achteren zit en het voorhoofd niet voldoende bedekt is
Bij verstelbare caps dient de kleinst mogelijke maat worden gekozen, zodat de ruimte tussen de helmschaal en de sluiting zo klein mogelijk is.
De afstelling van de riemen is minstens even belangrijk. De kinriem mag niet losjes naar beneden hangen, maar mag ook niet te strak worden vastgegespt. De 3-puntsgordel aan het oor moet zo worden afgesteld dat de banden het oor optimaal omsluiten.
Tips voor de pasvorm van rijcaps
3. Comfort
Naast de juiste pasvorm is ook het gewicht van de totale constructie bepalend voor het draagcomfort van een rijcap. Hoe lager het gewicht, hoe comfortabeler het dragen.
Tegenwoordig zorgen praktische extra’s ervoor dat je de helm tijdens het rijden nauwelijks op je hoofd voelt. Vooral op warme zomerdagen of tijdens intensieve trainingen maken ventilatiegaten het verschil. De meeste modellen caps zijn standaard uitgerust met een ventilatiesysteem.
De binnenvoering en de voering van de riemen zorgen ook voor extra comfort. Hoe zachter de vulling, hoe comfortabeler het is om de rijcap te dragen.
4. Uiterlijk
Naast goed doordachte constructies en technologieën om aan de hoogste veiligheidsnormen te voldoen, hechten fabrikanten van rijcaps ook veel belang aan het design. Dankzij de veelheid aan verschillende modellen worden ons ook bijna ontelbare mogelijkheden geboden wat betreft het uiterlijk van een rijcap. Er zijn caps in de meest uiteenlopende vormen en uitvoeringen – van sportief tot elegant. Daarbij is het belangrijk om te bedenken: iedereen heeft een eigen hoofdvorm, dus adviseren wij om verschillende modellen te passen, want zelfs het mooiste model brengt op den duur geen rijplezier indien de cap niet goed past.